Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
_ CYPBlANtTS. 179
möte uti Kartago år 253, där det av Fidus
framkastade spörsmålet diskuterades. Och kyrkomötets
enhälliga svar var, att man icke behövde vänta till
åttonde dagen.
Timoteus: Men de skäl, som kyrkomötet anförde,
voro, att Skriften visar oss, att den gudomliga
gåvan är en och densamma för alla, såväl spädbarn
som äldre, att ingen bör avhållas från dopet och
Guds nåd o. s. v. Däremot nämnes icke ett ord om
någon förordning eller tradition av Kristus, eller
apostlarna om barndopet. Och kan väl någon
upplyst kristen föreställa sig, att kyrkomötet icke skulle
hava åberopat sig på en sådan förordning eller
tradition, om man hade vetat, att barndopet var ett
apostoliskt bruk ? *
Natanael: Nej, om frågan hade gällt, huruvida
späda barn borde döpas eller icke, då hade nog
mötet icke underlåtit att anföra den apostoliska
traditionen. Och då skulle du säkerligen lika litet hava
böjt dig för det vittnesbördet som för Origines’
vittnesbörd. Men nu var frågan i stället den, om de
späda barnens dop borde uppskjutas till den åttonde
dagen, såsom gossebarnen i Israel omskuros på den
åttonde dagen. Och vid den frågans besvarande
fanns ingen anledning alls att åberopa den
apostoliska traditionen om barndopets berättigande i och för
sig — en sak varom alla på mötet voro ense. När
alltså Wiberg** säger, att barndopet icke blev
allmänt förrän i fjärde och femte århundradena uti den
rådande romerska kyrkan, och att det även då
utbreddes genom en kedja ap de hårdaste förföljelser,
* Wiberg, sid. 194. ** Är du döpt? sid. 42.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>