- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
225

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stått på samma sida som David, hvilken genom att slå
Hadad-Ezer liksom varit delaktig i Damaskus-rikets
grundläggning. Budde har påpekat motsatsen mellan de båda
ställena och han har äfven yttrat betänkligheter mot 2 Sam.
8 5 — 61. Taga vi nu hänsyn därtill att 1 Kon. 1123 — 24
anknyter sig till 2 Sam. 8 och att efter 1 Kon. 1123—24 en vers
är tillagd med samma ogynnsamma stämning mot Damaskus
som möter i 2 Sam. 8 5—6, så blir det sannolikt att 2
Sam. 8 från början hade samma uppfattning af
Damaskus-rikets tillkomst som 1 Kon. 11 23—24. I 2 Sam.
8 har då berättats att David, efter ett hafva underkufvat
filisteer och moabiter äfven slagit Hadad-Ezer men att han
däremot stått i vänskapligt förhållande till Damaskus. I
v. o berättas att Tou af Hamat lyckönskat David till att
hafva besegrat Hadad-Ezer, och i samma ställning till David
har då äfven Damaskus stått. Om en gammal förbindelse
mellan Juda, Damaskus och Hamat vittnar 2 Kon. 14 28, då
där säges att Jerobeam II åt Juda genom Israel återställde
Damaskus och Hamat. Men eu dylik förbindelse mellan
Juda-Israel-Damaskus-Hamat hänvisar väl endast till Asas
tid, så att den historiska framställningen i 2 Sam. 8 är en
återspegling af läget på denna tid, då tvänne stora
koalitioner synas hafva stått emot hvarandra (se ofvan sid. 215 f.).

— Om sålunda en del af 1 Kon. 11 hör till samma källa
som 2 Sam. 8, så torde man ock få den rätta förklaringen
därtill, att i 1 Kon. 11 uppräknas straff som skola hafva
kommit öfver Salomo för hans synder på sin ålderdom, och
att dessa straff dock inträffa långt tidigare. Vi hafva att göra
med olika källor. Den i 2 Sam. 8 har allt igenom ogillat
Salomo och låtit honom få sina straff redan i början af sin
regering. Mot Damaskus, som varit en af dessa af Gud
skickade hämnare, har samma källa förhållit sig sympatiskt.
Däremot hör 2 Sam. 9 — 20 och större delen af Salomos
historia till en källa, som så långt möjligt är Salomo
bevågen och som kommit emellan 2 Sam. 8 och 1 Kon. 11.

1 Die Biiehcr Samuel, sid. 240. Hvilken af de båda uppgifterna som

är den historiskt trovärdigare är en särskild fråga; vi hafva här närmast

att göra med frågan om den i 2 Sam. 8 ursprungliga uppgiften.

IValles, J. 15

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free