- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
166

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rande drottningen om rättvisa; han hade hört att man
öfver-allt annars gjorde orätt men i hennes land rätt. Hans
slutliga öde få vi icke veta, då den papyrus, som innehåller
• legenden, är förstörd i fortsättningen. Men det är tämligen
tydligt, att händelserna efter den 20:e dynastiens fall genom
denna legend skola tydas till förmån för den ortodoxa
religionen och regeringen i Thebe. Då Tanis-dynastiens
grund-läggare, som i själfva verket vände sig emot Ammons-väldet,
här skildras som vänskaplig mot detsamma, då båda bringas
i förbindelse med Syrien, och då specielt takkalerna, som
väl här representera filisteerna, skildras som orättfärdiga,
så torde legenden vilja öfverskyla det sakförhållandet, att
Tanis-dynastien i själfva verket stod i vänskapsförhållande
till takkaler och filisteer men i fiendskap till
Thebe-rege-ringen. Märkligt är att Byblos’ furste skildras som
vänskaplig. Med fenicierna hade ock Salomo vänskap och
erhöll genom dem virke från Libanon till sitt tempel, och
samme Salomo hade en egyptisk prinsessa till gemål, för
hvilken han byggde ett särskildt palats. Äfven berättas i
1 Kon. 9 15 ff. att Farao dragit upp och intagit och förstört
Gezer och slagit ihjäl där boende kanaaneer samt skänkt
staden åt sin dotter, Salomos hustru, hvarpå Salomo
uppbyggde den. Denne Farao var utan tvifvel den thebanske som låg
i strid med konungen i Tanis och hans bundsförvandter men
stod i vänskapsförhållande till det nya (amoritiska) Israel
som rest sig mot filisteerna. Se härom vidare i slutet af
denna §.

För att nu återvända till Abrahams historia, så antaga
vi alltså, att liksom berättelsen om hans förbund med
filisteerna svarar mot verkliga händelser, nämligen filisteernas
anslutning till Israelsförbundet efter Ramses III:s död, så
har ock berättelsen om hans vistelse i Egypten och där
upplefvade händelser sin motsvarighet icke blott i
Habiri-folkets ankomst till Egypten under 18:e dynastien utan ännu
mer och närmast af händelser, som stodo i samband med
filisteernas anslutning till Israels-förbundet, nämligen deras
vänskapsförhållande till Tanis-dynastien i Egypten, som var
fientlig mot Ammons-väldet i Thebe. — Legenden säger nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free