- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
11

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Megiddo (jfr förut citerade bref B154), men detta gjorde
han icke, utan höll med Namjavaza och detta hade med sig
att Zirdamjasda måste fly från Megiddo och söka skydd
hos Zatatna. De ifrågavarande trupperna, som sägas vara
konungens, stå tydligen under Namjavazas kommando. Suta
(och Farao) stod så afgjordt på Namjavazas sida att han
befallde Zatatna att utlämna flyktingen till Namjavaza.
Men Zatatna föreställer konungen huru omöjligt detta är.
och i samma anda som Abd-liiba framhåller han huru Akko
lyder direkt under Egypten och sålunda bör kunna
påräkna Faraos sympatier framför de trupper som nu
inne-hafva Megiddo. Detta förutsätter att dessa trupper äro
främmande för landet. Hvilka de voro kunna vi förstå
af hvad vi förut funnit, nämligen att Biridja af Megiddo
ansattes af Lapaja och hans söner, hvilka voro förbundna
med Milkiel och Habiri. Det är Habiri-partiets krigare som
nu innehafva Megiddo, och Farao intager samma
vänskapliga ställning till dem här som i det sydliga Kanaan. Här
konstatera vi alltså att Namjavaza är på Habiri-folkets
sida, och därmed hafva vi en fast utgångspunkt till
orientering öfver förhållandena i norr.

Vi lämna nu det sydliga Kanaan (= det senare Palestina)
för att betrakta förhållandena i Libanon-landen och
Nord-syrien (det egentliga Syrien).

Då möter oss det märkvärdiga sakförhållande att samme
Namjavaza som vi förut träffade i Megiddo och med
hvilken Akko af Galileen hade att göra, han har ock strider
med en höfding som bor norr om Libanonbergen, nämligen
Itakama, fursten af Kinza, som gör anspråk på Kades vid
Orontes. Itakama har hetitiska trupper och sin egen
politik, låt vara att han såväl som andra furstar försäkrar
Farao om sin trohet; Namjavaza åter representerar Habiri
såsom vi sett. Men mellan dessa båda furstar befinner sig en
tredje makt, nämligen amoriter-furstarna Abd-Asirta och
hans söner, af hvilka den förnämsta är Aziru, samt deras
SA.GASrkrigare. Amoriternas egentliga kulturland är dalen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free