- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
229

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

                        OM DEN HELIGE ANDE ETC. 229

evighet, hvilket är detsamma som begreppet om tre Gudar,
icke kan utplånas medelst munnens bekännelse om En Gud,
kan hvar och en inse och det endast deraf, att det ännu
icke blifvit utplånadt, och att ibland betydande män finnas
de, som icke vilja, att det skall utplånas, ty de påstå, att
tre Guddomliga personer äro En Gud, men neka icke dess
mindre ihärdigt, att Gud, ehuru Han är En, också är En
Person, Men hvilken förståndig menniska tänker icke vid
sig sjelf, att man med »Person» alldeles icke skall förstå en
person, utan ett uttryck af någon egenskap, om hvilken man
intet vet, och emedan man icke vet något derom, förblifver
det i minnet från barndomen inplantade såsom trädets rot i
jorden, hvarifrån en telning framspirar, äfven om trädet
afhugges.

Men, min vän, afhugg icke allenast detta träd, utan
uppryck äfven roten, och plantera sedan i din trädgård träd,
som bära god frukt. Akta dig alltså, att ej en föreställning
om tre Gudar qvarsitter i ditt sinne, och att munnen, som
icke har någon föreställning, framtonar En Gud. Hvad är
då förståndet ofvan minnet, som tänker tre Gudar, och
förståndet nedanför minnet, hvaraf munnen uttalar: »En Gud?».
Ar det icke likasom en gycklare, som på en skådeplats kan
föreställa två personer, dermed att han springer öfver från
den ena sidan till den andra, och säger något på den ena
eidan, men motsatsen på den andra, och på detta sätt visar
sig ömsom vis, och ömsom galen. Hvad blifver då följden
deraf, annat än att han, då han står i midten och ser åt
ömse sidor, tänker, att hvarken det ena eller det andra
betyder någonting, och så kanhända, att han tror det hvarken
finnes En Gud eller tre, och således ingen. Den nu rådande
naturalismen har icke sitt ursprung från något annat. I
himlen kan ingen uttala Treenighet af personer, af hvilka hvar
och en för sig skall vara Gud; ty sjelfva den himmelska
luften, i hvilken deras tankar sväfva och dallra liksom ljudet
i vår luft, sträfvar emot. Endast skrymtaren der kan göra
det; men ljudet af hans tal höres i den himmelska etern
såsom en tandagnislan, eller likasom om korpen ville sjunga
såsom näktergalen. Jag har ock hört ifrån himlen, att det
är lika omöjligt att medelst någon munnens bekännelse om
En Gud utplåna tron på en Treenighet af Gudar, när den
blifvit i sinnet inplantad medelst bekräftelser, som det är att
draga ett träd igenom dess frö, eller en menniskas haka
igenom ett hår af dess skägg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free