- Project Runeberg -  Den franska revolutionen. Dess orsaker och inre historia (1789-1799) /
15

(1887) [MARC] Author: Simon J. Boëthius - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första boken. Revolutionens orsaker och förebud - 1. Det franska samhället före revolutionen (l’ancien régime)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ett hastigt påseende kunna synas endast förvända, vid en
närmare undersökning visa sig vara det blott därigenom, att de
blifvit otidsenliga, och härvid skall man också ofta finna, att
de personliga missbruk, till hvilka de gifva upphof, långt
ifrån att hafva varit ändamål, först börjat i vidsträcktare
omfattning frodas, i samma mån som förfallet inträdt, ty när
individen ställer sig i tjänst hos institutioner, som ej längre
motsvara sitt ändamål, blir alltid för honom frestelsen större
att i sin ställning endast se ett medel för tillfredsställandet
af sina lidelser[1].

Äfven på de förhållanden, som framkallade den franska
revolutionen, ega dessa synpunkter sin tillämpning, men
bevisen härför kan blott en närmare undersökning af
revolutionens orsaker lemna oss. Här må emellertid den
anmärkningen förutskickas, att de resultat, till hvilka vetenskapen i
detta hänseende kommit, utöfva en afgörande inverkan äfven
på uppfattningen af revolutionens allmänna, verldshistoriska
betydelse.
Under inflytande af det ofvan omtalade ohistoriska
betraktelsesättet af forntiden och i första hänryckningen öfver
de utsigter, som revolutionen öppnade, betraktades den af
sina anhängare såsom begynnelsen till en helt och hållet ny
tid, genom ett oöfverstigligt svalg skild från den föregående,
hvari endast fans mörker och förvillelser, och äfven i senare
tider har detta åskådningssätt, särskildt i Frankrike, ofta trädt
i dagen[2]. Genom den nyare forskningen har det emellertid
blifvit alt mer och mer klart, att revolutionen ingalunda på
detta sätt afklippt det historiska sammanhangets tråd, att den
lika väl positivt som negativt betingades af den föregående


[1] Ett märkligt exempel härpå utgör katolska kyrkan vid medeltidens
slut. Presterskapets sedeförderf var ej, såsom man då var benägen att tro, en
orsak till kyrkans förfall, utan snarare en följd däraf, d. v. s. af dess
otidsenlighet.
[2] En yttring häraf är t. ex. då den framstående franske historikern
Edgar Quinet i företalet till sitt arbete »La révolution» säger, att han en
tid tänkt skrifva en populär historia öfver l’ancien régime, men afstått
därifrån, emedan »folket» ej kunde få någon plats däri och blott skulle uppretas
af hvad en dylik framställning hade att meddela. Sitt mest karaktäristiska
uttryck fick, såsom bekant, denna uppfattning i den nya tideräkning, som
under revolutionen antogs.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:40:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/denfrrev/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free