Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
t
så hade vi att taga henne till utgångspunkt och undersöka,
om de vilkor, som det angifna objektet förutsätter, hvart för
sig eller i förhållande till hvarandra innebära någon motsä-
gelsCj som upphäfver det praktiska objektets och dermed
äf-ven den praktiska philosophiens. möjlighet. Men skiljaktigheten
i åsigter rörande den praktiska philosophiens begrepp nödgar
oss att söka hennes riktiga definition. Till utgångspunkt för
vår undersökning erbjuder sig då naturligt en bestämning,
hvilken i alla för öfrigt olika åsigter åteifinnes, den nemligen
att den praktiska philosophiens objekt är det goda.
Utredning af föreställningen om det goda synes då böra leda till
den sökta definitionen, och, om det lyckas oss att angifva
vilkoren för möjligheten att fatta det goda såsom praktiskt
objekt och såsom sådant göra det till föremål för vetenskap,
så skulle vi, synes det, i och med detsamma hafva angifvit
vilkoren för möjligheten af praktisk philosophi.
Sammanställningen af dessa båda fordringar, att nemligen
det goda å ena sidan skall vara praktiskt och å den andra
föremål för vetenskap, synes v,ara förenad med svårighet.
Skall det goda kunna vara föremål för vetenskap, så måste
det bestämmas såsom sannt varande, ty endast om ett sådant
är vetande möjligt. Såsom sannt varande måste det vara
allmängiltigt och nödvändigt. Det synes då med allt skäl kunna
sättas i fråga, om det goda kan sägas vara ett praktiskt
objekt, hvarmed man åtminstone ofta förstått ett sådant, som
med frihet skulle förverkligas. Utgår man åter från den
fordran, att det goda skall vara praktiskt och såsom sådant
väsendtligen skildt från den theoretiska philosophiens objekt,
så synes det vara omöjligt att tillerkänna det goda
allmängiltighet och nödvändighet, utan hvilka det icke kan vara
föremål för vetande. I förra fallet skulle väl en vetenskaplig
bestämning af det goda vara möjlig, men denna blefve icke
praktisk, utan theoretisk. 1 sednare fallet skulle det goda
väl få praktiska bestämningar, men dessa blefve icke
vetenskapliga. Svaret på frågan om dessa båda fordringars
för-enlighet måste bero på bestämningen af det godas begrepp,
till hvars undersökning vi nu öfvergå.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>