- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
59

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Palestrina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

såsom ersättning kapellmästareposten vid Lateranens
hofkyrka, som emellertid endast var förenad med
ringa vilkor. Vid denna tid författade han flera af
sina yppersta verk, och öfverhufvud var detta
epoken för hans snilles uppvaknande i dess fulla styrka.
Hans berömdaste arbete från denna tid är en komr
position för passionsveckan, nemligen de berömda
Improperierna. Detta verk skrefs för kyrkan S.
Maria Maggiore, vid hvilken han nyligen förut blifvit
kapellmästare, uppfördes i samma kyrka för första
gången långfredagen 1560, och har sedan dess hvarje
år på denna högtidsdag sjungits af det påfliga
kapellet. Palestrina omgaf de allvarsamma, mystiska
orden med enkla, storartade tonförbindelser. Äfven den
liturgiska anordningen bidrager till det helas
imponerande verkan. Vid utförandet äro nemligen
altarena, tronhimlen och alla föremål ända intill golfvet.
afklädde deras vanligen rika beklädnad. Kardinar
lerna uppträda i enkel drägt, i stället för deras
vanliga sidenskrud; ingen rökelse, intet ljusskimmer
blända sinnena mera. Alla bilder åro redan dagen
förut öfverhöljda: endast korset afhöljes, såsom
föremål för tillbedjandet. Parvis nalkas de bedjande och
knäböja för detsamma. Härunder ljuder
improperi-emas musik ned ifrån kapellet. Likasom nu hela
omgifningen var afklädd all yttre glans, så hördea
ock, i stället för det förra prålet med konstmedlen,
för första gången toner, som utgingo från känslan,
och derföre tilltalade densamma. De voro ej mera
dunkla hieroglyfer, men ett lefvande, vältaligt språk.
Det stora steget från konstens förgårdar in uti dess
inre helgedom var gjordt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free