Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Medeltiden - Josquin - Willaert
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
den hittills varande kärfheten och hårdheten i dess
former, ehuru man ej utan skäl äfven förebrått
honom, att å andra sidan stundom hafva drifvit det
lärda konstmakeriet till dess höjd. Josquin var det
äfven, som först öfvergaf det dittills gällande
mensu-ralväsendet, för att närma sig till vårt nuvarande
taktväsende och tonskrift. Josquin blef ock
hufvud-representant för den nu följande perioden. Redan
Luther uppfattade skarpsinnigt Josquins betydelse för’
musiken, och yttrade om honom följande träffande
omdöme: “Josquin är noternas mästare och herre:
de måste göra hvad han vill; de andra
sångmästar-ne hafva måst göra hvad notema ville.“ Det har
anmärkts, att man i Josquins bättre verk redan
skönjer gryningen till Palestrinastilen. — Redan vid
tidig ålder började Josquin sina studier under
Ocken-heim, och under Sixtus IV, år 1480, återfinna vi
honom såsom sångare i det sixtinska (påfliga) kapellet.
Han slutade sin vexlingsrika och verksamma bana
såsom kejsar Maximilian I:s hofkapellmästare, år 1515.
Willaert. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>