- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IV. Finlay-Gros /
569-570

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fransk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

569

Fransk konst

570

i de stora, praktfulla
katedralerna i Amiens, Reims ocli Chartres
(se ill. till dessa ord) samt
Sainte-Cliapelle i Paris (se ill. till d. o.),
vartill sluta sig en rad väldiga
kyrkor runtom i landet. Den
sengotiska stilen under 1300-t.
representeras kanske ståtligast av
Saint-Ouen i Rouen (se ill. till
d. o.), gotikens sista fas, den s. k.
flamboyantstilen (se d. o.); under
följ. årh. av Saint-Maclou i
Rouen (se ill. till d. o.),
varjämte en mängd äldre kyrkor
om- och tillbyggas. Även inom
den världsliga byggnadskonsten
skapar gotiken mäktiga verk,
borgar som det på 1800-t.
restaurerade Pierrefonds (se ill. till
Bygg n ads konst sp. 868),
påveslottet i Avignon (se ill. till
d. o.) och det befästa klostret
Mont-Saint-Michel (se ill. till d.
o.), palats som Jacques Coeurs
hus i Bourges (se ill. till d. o.).
Om flamländskt inflytande vittna

Skulpturer & portalen till
Saint-Tro-phime i Arles.

Katedralen i Reims.

de nordfranska, delvis under
världskriget förstörda rådhusen i
Arras, Noyon, Saint-Quentin (se
ill. till dessa ord). — Den gotiska
skulpturen, som i myllrande
rikedom fyller kyrkornas fasader, når
en plastisk fulländning, osedd
sedan antikens dagar. I sin reaktion
mot den romanska skulpturens
ornamentala stilisering och
yt-mässiga karaktär anknyter den
också i flera fall till antika
förebilder. Utan att förlora sitt
samband med arkitekturen lösas
figurerna ur denna och gestaltas fritt
och naturligt. Utvecklingen utgår
från västportalen i Chartres, vars
stränga stil uppmjukas i
tvär-skeppsportalerna därstädes och i
de äldsta delarna av
skulpturutsmyckningen av Notre-Dame i
Paris, vilka tillhöra senare delen av
1100-t. Sin högsta fulländning
når den gotiska figurstilen under
1200-t. i Amiens och Reims, vars
fasadskulpturer visa en
idealiserande stil av ädel skönhet och
behagfull elegans (se även ill.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/4/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free