- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
501-502

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

501

Drama

502

och , S c h i 11 e r s framträdande
slut på det franska inflytandet,
och i dess ställe träder en direkt
anknytning till Shakspere och de
grekiska tragöderna. —
Romantikens D. blev däremot i
Tyskland relativt mindre
betydande. Endast tvenne bland dess
representanter höja sig till
verklig storhet, nämligen H. v.
K 1 e i s t och Grillparzer.
En egenartad och betydande
övergångsgestalt är H e b b e 1,
vilkens mäktiga verk dock ej
sällan lida av alltför teoretiskt
konstruerade konflikter. -—•
Romantiken i Frankrike strävade
med växlande lycka efter att
skapa ett stort D. Dess ledare
Victor Hugo vann ej den
framgång han önskade; mera
lycka hos publiken hade Dumas
d. ä. med sina historiska D.
Riktningens finaste representant är
M u s s e t, vilkens små D. äro
fyllda av utsökt poesi. — Inom
den engelska romantiken skrevo
S h e 11 e y och Byron
tragedier, dock utan att vinna några
sceniska framgångar. — Det
romantiska D:s företrädare i
Italien äro M a n z o n i och P e 1
-1 i c o. — I Danmark skapade
Oehlenschläger i
anslutning till romantikens
konstnärliga program ett nationellt D.,
huvudsakligen byggt på motiv ur
landets sagolitteratur. — Det
senare 1 8 0 0 - t : s D.
karaktäriseras av utvecklingen från
romantik till realism och
naturalism samt därifrån till
symbolism. I Frankrike avlöstes
romantiken av l’école du bon sens,
representerad av P o n s a r d och
A u g i e r. Samtidigt fängslades
den stora publiken av S c r i b e s
fyndigt och ’ elegant byggda
intrigdramer. Den dramatiska
realismens stora namn är emellertid

Dumas d. y., hos vilken D. får
tjäna till exemplifiering av en
allmän grundsats och dess
till-lämplighet i det borgerliga livet.
Under 1800-t:s slut står D. i stor
utsträckning under I b s e n s
inflytande; hans realistiska
tendensskådespel såväl som hans
senare symbolistiskt betonade D.
ha starkt påverkat de flesta av
dåtidens dramatiker. Bland
betydande författare, som under de
senaste decennierna varit
verksamma på D:s område må
nämnas Maeterlinck, vilken
skapat ett antal verk av
egendomlig, spröd och poesifylld
skönhet, Hauptmann, hos vilken
naturalistiska och romantiska
strävanden förenats, Y e a t s,
författare till fantasifulla
sago-dramer med irländska motiv,
S h a w, som i dramatisk form
framlagt samhällskritiska
synpunkter, m. fl. De senaste årens
D. företer bilden av talrika
varandra korsande inflytelser. På
flera håll, särskilt i Tyskland ha
framkommit verk, som förete en
nästan fullständig upplösning av
alla former och visa förkärlek
för patologiska motiv (Georg
K a i s e r, Franz Werfel,
Arnold Bronnen); dessa
experiment torde dock knappast
få någon avsevärd framtid.
Bemärkta namn bland yngre
dramatiker äro för övrigt amerikanen
Eugene O’ N e i 11 och
fransmannen Jean Sarment. —
Sveriges äldre dramatik är ytterst
fattig. Av vårt medeltidsdrama
finnes intet bevarat,
reformationstiden åstadkom intet D. av
betydelse och vad 1600-t:s
dramatiska litteratur har att
uppvisa är i huvudsak tämligen
osjälvständiga efterbildningar av
utländska mönster. Under 1700-t.
blev den franska smaken bestäm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free