Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hans kopia af Apollino. Den efterpraxiteliska glattheten hos denna och liknande
antiker har sannolikt något afkylt det sjudande formintresse han visat i Faunen
och gjort honom böjd för större elegans i apparitionen. Ännu ett par år, och
han finner i stället det 5:e
århundradets stränga formideal oöfverträffligt för
skildring af en hjälte. Särskildt har han
beundrat kolosserna på Monte Cavallo med
deras patetiska och storslagna stil. Möj-
65. Diomedes.
Proportionsmodell i terrakotta.
Nationalmuseum.
66. En af Dioskurerna på Monte
Cavallo.
Förminskad kopia i gips. Konstakademien.
ligen har han, liksom senare Thorvaldsen, kopierat en af dessa figurer i förminskad
skala; åtminstone finnes det tradition för att en dylik kopia, som äges af
Konstakademien, skulle vara af Sergel.1 Diomedes har alltså följt samma kurva som konst- Fig. 66.
1 Lange, sid. 40.
11—142815. B ris ing, Sergels konst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>