- Project Runeberg -  Sergels konst /
V

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRORD.

ETTA är den andra boken om Sergel, som utkommer under loppet af

konstnärens jubileumsår, trots att detta blef ett krigsår. En sådan öfver-

produktion, som sannerligen icke hör till vanligheten inom svensk
konstforskning, fordrar några ord till ursäkt och förklaring, så mycket mer som den
tidigare Sergellitteraturen är både rikhaltig och betydande. Jag vill ogärna
beskyllas för att bära ugglor till Athen. Därför måste jag skyndsamt meddela,
att den, som vill ha fullständig upplysning om Sergel, alltjämt må vända sig till
mina ärade föregångare, men att här endast är fråga om en öfversikt af hans konst
ur en bestämd synpunkt. Synpunkten är stilhistorisk, ty »stilen är det bästa i allt»
har en gammal filosof sagt, och därför har det synts mig löna mödan att
undersöka, hur den speciellt Sergelska stilen blifvit till och utvecklats. Boken
handlar alltså, som titeln antyder, mera om Sergels konst än om Sergel själf,
äfven om denna mäktiga personlighet icke låter sig undanskjutas utan öfverallt
skymtar fram bakom sina verk. Ja, i förlitan på riktigheten af satsen le style
c’est 1’homme» vågar jag hoppas, att det rent mänskliga eller rättare sagdt
människovärdiga i denna konst genom en dylik undersökning skall träda i dagen
ännu något tydligare än förut.

Jag kan ingalunda berömma mig af att härigenom ha funnit ett alldeles
nytt betraktelsesätt, tvärtom har jag haft behaget att för det mesta gå på redan
upptrampade vägar, endast någon gång har jag fått taga mig fram på egen
hand genom snåren. Och där fanns månget snår, som var tätare och villsammare
än man på förhand skulle trott. Särskildt under Sergels ungdomstid är det svårt
nog att alltid följa honom och kontrollera alla möjliga inflytelser, men icke dess
mindre är det just denna tid som mest lockat mig, därför att den är
grundläggande för hela hans utveckling. På grund häraf är en stor del af utrymmet
i denna bok ägnad åt de i konstnärligt afseende så underbart fruktbara
ungdomsåren i Rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free