- Project Runeberg -  Omkring bildningsfilmen /
120

(1923) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmen och dess kulturella uppgifter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nerhet som jag råkar vara Svenska Journalistföreningens förste he-
dersledamot. Men å andra sidan ’kan det vara en komplimang, ty
journalisten bör ävein i detta reportage synas så litet som möjligt,
men vara där ttll gagnet ändå. Nåväl, mången undrar varför man
skall göra så m ycket bryderi för att forcera fram dessa bilder från
en utställning. Vad betyder det, om filmen kommer en dag förr eller
senare ? Här var det icke heller fråga om någon tävlan. Men det
ligger ändå en rekordsträvan i själva .reportagets natur, likgiltigt
om med penna eller kamera, och här ville man begagna ett (uppmärk-
sammat tillfälle att slå egna rekord. Låt oss se som hastigast hur
utställningarna bilda epok i svensk filmhistoria.
År 1896 ägde i Malmö en större utställning rum, och på den famns
ett ’nöjestempel, Plorateatern, som ådrog sig ett ganska allmänt in-
tresse. Där spelades de första filmerna i Sverige. Jag kommer liv-
ligt ihåg detta, fy jag besökte den utställningen som ung nybakad
student och förvånades storligen över dessa ”levande bilder”, som
nu skulle förefalla oss särdeles enkla. Följande år, vid Stockholms-
utställningens öppnande 1897, gjordes det första svenska filmrepor-
taget, om jag icke missminner mig, av vår här närvarande veteran,
Otto ’Bökman. Det togs 40 å 50 meter från kung Oscars med svit
första utstäHningsbesök, och den filmen m åste skickas till Paris för
att framkallas och kopieras och kom hit igen efter fjorton dagar, då
den väckte .ett kolossalt uppseende. Nu, 26 år senare, stado vi alltså
på den punkten, att vi i Göteborg togo upp dagshändelserna till kloc-
kan 2 och visade dem i Stockholm i sex kopior samma dag; sam-
tidigt expedierades en film till Malmö, en till London och ett nega-
tiv till Amerika, vilket enligt telegram därifrån spelats i flera hundra
kopior i förra veckans revyer. Från Göteborgsutstälhiingens två
första dagar fogos mer än 2,000 meter negativ. Under tiden har
man här hemma i Sverige funnit ut, att filmen möjligen kunde vara
ett reklammedel i Göteborgsutställningens tjänst! Man har tänkt
försöka att få atliantångarna mellan Newyo.rk och Europa att visa så-
dan film’. Men filmen har sprungit före och gjort den propagandan,
innan passagerarna hunno .ombord på båten! Vilket allt iinte hindrar
att det kunde vara lämpligt med svenska filmprogram också på
Atlantbåtarna; jag kan för resten nämna, att den saken inom kort
är ordnad. —
Nu har jag visserligen en del punkter kvar på m itt lilla program,
som borde beröras, men jag tänjer redan tålamodstråden på andra
timman, och inte blev anrättningen heller så lättsm ält, kanske, som
jag lovat. Emellertid — den kinematografiska veckan bör icke av-
slutas utan att man också sett lite film. Därför skall jag övergå
till att visa ett litet program i .anslutning till vad jag nu kåserat om.
Det första numret, som kommer, utgör en liten illustra tion till fil-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:59:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bgomfilm/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free