- Project Runeberg -  Omkring bildningsfilmen /
112

(1923) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmen och dess kulturella uppgifter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

illegitimt nöje. Personer som kasta bort pengar på bio borde egent-
ligen ge sin tribut åt teatern — det är teaterekomomems synpunkt.
Personer som spilla tid på filmen, borde odla sin själ med scenens
talade ord — det är teatervännens synpunkt. Helt naturligt är att,
när en ny offentligt nöjesform uppträder, detta inverkar på de redan
bestående. Detsamma komma kanske biograferna en gång att få er-
fara, men detta är något som tilhör nyorienterings- och övergångs-
skeden. I nästa generation tänker ingen på det. Sammalunda med
den litteräre estetikdoktorns synpunkt, enligt vilken filmen inte är
stort annat än en vandalisering av litteraturen. Det fanns ingenting
om den i hans läroböcker, och den har inte ingått i hans självstudier.
Tvärtom för han vitt och brett till torgs, att han sorgfälligt undviker
att se film. Får han höra i utlandet, att den svenska filmen kul-
turellt befruktat hela världens, så förbryllar det honom, men. han
samter sig till en ny försäkran om. att han är obesmittad av beröring
med ämnet. Men han kan använda film som .tillbygge mot litterära
alster, som inte hålla måttet, och tager då film som inbegreppet av
undermåligt raffel. Någon gång’hämtar han inspiration till en lekfull
essay ur den omständigheten att .en internationell äventyrare givit
sig ut för att vara filmregissör. Han är tämligen bornerad, den
gode doktorn, om än inte fullt så mycket som hans smärre och var-
dagligare ekon. Vi trösta oss med att han inte är den siste av sin
ätt. Det kommer nya generationer av litteraturdoktorer också, och
snart nog kan komma en som gör den upptäckten, att filmen är en
alldeles ny uttrycksform, en ny konstart t. o. m., där den över huvud
taget är konstnärlig, en ny bärare också av gamla litterära värden
och med den lilla egenheten i sitt sätt att vara, att den för folk till
litteraturen, gör litteraturen mera omtyckt, framför allt läst och känd
och älskad i ofantligt mycket större kretsar än innan filmen kom och
profanerade den. Följaktligen kunna vi lita till att en yngre gene-
ration litteraturdoktorer skall nödgas anlägga en hel ded nya och
mera tilltalande synpunkter på fenomenet.
1 väntan härpå orientera vi oss själva som hastigast om grunder-
na för fcinematografius väsen och uppkomst. Alla måste ändå vara
ense om att kinematografin hör till nyaste tidens stora uppfinningar.
Vari består den? Vilja vi ha ett noggrannt genomtänkt svar, som
på samma gång ger oss den oförlikneliga svenska kurialens veder-
häftiga formulering, så ha vi ett sådant i sakkunniges för den litte-
rära äganderätten utlåtande, vilket jag hade anledning citera 1 mitt
förra föredrag (om filmen, biografen och lagstiftningen). Det lydde
så, att ”med kinematografi förstås, att av en handling eller en tiill-
.dragelse tages, med mycket korta mellanrum, ett antal negativa foto-
grafiska bilder, minst femton i sekunden, samt att — sedan från dessa
negativ framställts en serie positiva kopior, upptagna på ett långt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:59:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bgomfilm/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free