- Project Runeberg -  Belgien /
106

(1916) [MARC] - Tema: War
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Constantin Meunier, af Frederik Poulsen, Dr. phil., Inspektør ved Ny Carlsberg Glyptotek

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106 CONSTANTIN meunier
Formimpulserne umiddelbart, og hansDvælen ved For-
men, til den udtrykker hans Vision, gør hans Kunst
vidunderlig. Meunier gaar som en Zola paa Jagt efter
Motiver, finder Skikkelser, der frister ham, og lader
langsomt Modellen fylde sin Bevidsthed gennem Iagt-
tagelser. Hans Figurer er som Helhed brillante, staar
godt, errige paaypperligt karakteriserede Enkeltheder,
der alle indordnes smukt under det Hele. Men hans
Form er ikke dyb, ikke sjælfuld, ikke som Rodins paa
Mysteriets Tærskel. Der er ingen Afgrund mellem Ori-
ginal og Ateliergentagelser. Har man derimod haft Lej-
lighed til at sammenligne et Førstehaandsarbejde af
Rodin, f. Eks. i Luxembourgmuseet, med en Replik an-
detsteds, er Modsætningen uhyre og uhyggelig.
Saa forskellige er altsaa den moderne Skulpturs to
Stormestre. Kun ét er fælles og karakteristisk for dem
begge som Børn af deres Tid, deres Mangel paa arki-
tektonisk Sans. „Arbejdets Monument" og „Helvedes-
portene" er som arkitektoniske Udkast lige græsselige
(jfr.Tegners Kærlighedsport).
Fælles er de ogsaa om en anden Ting: Bestræbelsen
for at gøre Busten mere livfuld. I Oldtiden er Busten
— bortset fra den mærkelige „Karneadesbuste" —liv-
løs. Først i Barokken kommer der Bevægelse i Busten
og dens Draperi; denne Tradition har CARPEAUX med
Mesterskab genoptaget og Rodin og Meunier har fort-
sat den, Rodin navnlig i Busten af Maleren Laurens,
Meunier i en hel Række. I Busten af „Den Martrede"
har Meunier ladet Figuren hæve begge Armene i Kval
og fundet paa at afskære disse over Albuen. Det er
Maleren, der her har opmuntret Billedhuggeren til
denne uhørte Dristighed. Nu kan alle gøre det efter.
Ogsaa Busten af Bjærgværksarbejderen (Fig. 3) viser,
at Meunier ikke for intet har været Maler igennem
mange Aar. Typen og Udtrykket hos denne mandige,
unge Haandværker taler for sig selv. Men det nye, im-
ponerende beror paa Bevægelsen i denne Buste, Maa-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 16:19:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/belgien/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free