- Project Runeberg -  Belgien /
95

(1916) [MARC] - Tema: War
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rubens’ Billeder paa Statens Musæum for Kunst, af Karl Madsen, Direktør for Statens Musæum for Kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RUBENS’ BILLEDER 95
Slottene; en ukendt og intetsteds nævnt Original af
ham synes gengivet af ISAC ISACS i et mægtigt Lær-
red, der forklares som en Fremstilling af den druknede
Leander, baaret op til Venus af Havets Nymfer. Men
ellers har alle disse mange Kopier efter Rubens na-
turligvis kun ringe Interesse; vi har Ret til kritisk at
rynke paa Næsen ad dem, men skal dog ikke glemme,
at de engang har lyst op til et med et mere eller min-
dre tro Genskær af en stor Kunstners Aand og Dyg-
tighed.
Endnu ved det 18de Aarhundredes Udgang var Bil-
ledet af Salomons Dom den eneste ægte Rubens i den
kongelige Billedsamling.
III
Men i 1809 fik den et egenhændigt og fremragende
Arbejde af ham: Portrætet af den gamle MATTÆUS
YRSSELIUS, Abbed ved St. Mikaels Præmonstratenser-
Kloster i Antwerpen. Menneskeskildringen i Rubens’
Portræter har ikke altid saa megen Dybde, og ved den
dristige Modsætning mellem den hvide Kutte og den
saftige lakrøde Baggrund er dette Portræt utvivlsomt
det mest virkningsfulde, Rubens nogensinde har malt.
Behandlingen har den mest beundringsværdige Frisk-
hed og Kraft. Vidunderlig er den overlegent dygtige
Form- og Farvegivning i Oldingens Hoved med de
skarpe, magre Træk, den store Næse, de smaa brune
Øjne, den høje skallede Pande, de sparsomme hvide
Haar i Skæget og under Tonsuren. Næsten endnu vid-
underligere er Karakteristikenaf hans rynkede Hænder
med Ringfingerens glimtende Sten. Der fordres ofte
visse Forudsætninger for at forstaa Værdien af ældre
Kunst. Ikke i dette Tilfælde. Enhver, der ikke er blind,
vil kunne indse at dette Billede er et Mesterværk.
Portrætet er malt til Epitafiet over Abbedens Grav
i Klosterkirken, men selvfølgelig malt inden hans Død,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 16:19:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/belgien/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free