- Project Runeberg -  Dansk Skuespilkunst. Portrætstudier /
351

(1880) [MARC] Author: Edvard Brandes With: Carl Thomsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

emil poulsen.

351

og en svag præstelig Salvelse; det syntes som om han ikke
havde kunnet tænke sig Klogskaben og Ærligheden i en
mere verdslig Skikkelse.

Og saa er der tilsidst Bernick fra Samfundets Støtter
og Helmer fra Et Dukkehjem. Emil Poulsen er kommen
til at spille de moderne sørgelige Helte, som hudflettes af
Ibsens mest haardhændede Satire. Selve hans stærke Hang
til Blødhed i sin Kunst, hjalp ham til at fremstille disse Mænds
Umandighed, og skønt han ikke hører til de skarpt
Analyserende, forstod han fortræffeligt, hvad Digteren havde
ment med disse Overflademennesker. Han blottede med
stor Energi Raaheden under det polerede og blanke Ydre.
I hans Bernick tror jeg Hidsigheden mod Drengen var det
fortrinligste Sted, den haarde Egoisme blev inderlig hæslig
for Tilskueren. Som Helmer staar han højst i tredje Akt.
Den lette Rus, den fantastiske Sanselighed overfor den
kostumerede Nora, de hjærteløse Fraser om Rank og
allermest den raa og frække Egoisme, da Opdagelsen sker, kom
frem med beundringsværdig Natursandhed. Han var saa
helt inde i Situationen, at Replikerne trængte sig frem med
Virkelighedens nervøse Hast under den sidste Samtale med
Nora, hvor Helmers hele System af Fraser Stykke for Stykke
brydes, medens han fortvivlet kæmper for at frelse Skinnet.
Jeg vil blot endnu nævne det fine Træk, at Helmer, hvor han
staar sammensunken ved Døren efter Noras Bortgang med sin
slapt nedfaldende Haand kommer til at berøre Klaverets
Tangenter; de give en uhyggelig Dissonans, og denne bringer
ham til at fare op.

Betydningen af en Rolle som Helmer ligger deri, at
den bringer Skuespilleren tæt ind paa Livet af hans Samtid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:38:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bedanskue/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free