- Project Runeberg -  Åhlén & söners uppslagsbok / XI. Sackville-Stråke /
5675-5676

(1931-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sfäroliter ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5675

Shakspere.

5676

W. SHAKSPERE. Titelblad av folioupplagan
av Shaksperes skrifter 1623 med skaldens
porträtt.

Macbeth, Romeo och Julia, Shy lock, John
Falstaff m. fl. Icke minst är S. berömd
för många sant och levande tecknade
kvinnogestalter. Om tidsföljden mellan
skådespelen har man ivrigt tvistat, liksom ock
om äktheten av några stycken; följande
översikt av hans verk återger den numera
sannolikaste kronologiska ordningen. Hans
förstlingsarbeten, vilka dateras till tiden
1592—1595, utgöras av de historiska
skådespelen Henrik VI, 1—3, komedien Så
tuktas en argbigga, skräckdramat Titus
Andronicus, tyrannskådespelet Richard
III, Troilus och Cressida, komedierna
Förvillelser, När slutet är gott, är allting
gott och Två ungherrar från Verona.
Under de närmaste åren följa den gripande,
lyriskt betonade kärlekstragedien Romeo
och Julia, det poesifyllda fantasistycket
En midsommarnattsdröm, krönikespelen
Richard II och Kung Johan, av vilka det
första är ett betydande karaktärsskåde-

spel, samt Köpmannen i Venedig.
Därefter, fram t. o. m. 1599 synas följande
stycken ha tillkommit: de historiska
skådespelen Henrik IV 1—2, farsen Muntra
fruarna i Windsor, i vilka alla den
odödlige Falstaff förekommer, Henrik V och
de stora lustspelen Mycket väsen för
ingenting, Trettondagsafton och Som Ni
behagar. Sedan upphör S. för alltid att
skriva lustspel och författar nu under ett
decennium sina största, mest gripande
ka-raktärstragedier: Julius Ccesar, Hamlet,
Lika för lika, Otello, Macbeth, Kung Lear,
Antonius och Cleopatra och Coriolanus.
Fr. 1609 till sin död skriver han tre
skådespel, vilka närmast kunna
karakteriseras som romantiska sagospel: Cymbeline,
En vintersaga och Stormen, vilken bildar
en poesimättad avslutning på en märklig
diktarbana. Slutligen finnas en del
stycken, som på tvivelaktiga grunder
tillskrivits S. och som han möjligen endast
medarbetat i; hit höra Perikles, Timon av
Aten och Henrik VIII. — S:s skådespel
äro till väsentlig del skrivna på
blankvers men humoristiska partier och
folkscener oftast på prosa; i många skådespel
finnas inslag av fin vistonsartad lyrik. —■
För dramats utveckling har S:s
skådespel varit av utomordentlig betydelse.
Under den fransk-klassiska tiden blevo hans
verk föraktade som barbariska på grund
av all frihet från regler o. dyl. Men de
riktningar, som under 1700-talet vände sig
mot fransk-klassicismens regeltvång,
uppsatte just S. som det stora föredömliga
geniet, vilket oberoende av alla regler
skapade odödliga mästerverk. Särskilt
nyromantiken utmärkte sig för en
utpräglad S.-kult.

S: s samlade dramatiska verk utgåvos
efter hans död av ett par av hans
skåde-spelarkamrater Hemings och Condell
(1623). Som en kuriositet förtjänar
anföras, att det inom S.-forskningen
understundom framträtt teorier, som velat
från-känna S. författarskapet till de i hans
namn utgivna skådespelen; dessa teorier
tagas dock av den kritiska forskningen
näppeligen på allvar (Jfr Bacon!). På
svenska föreligger en fullständig övers, av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Apr 28 00:47:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/asupps/11/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free