- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
445

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Englands litteratur - Walter Scott och Moore - Waverley - De senare romanerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MILJÖSKILDRINGEN 4 4 5
by, så ett lågländskt dryckeslag, så ett kreatursrov på grund
av utebliven “blackmail“, så Waverleys vandring till hög-
landet och hans nattkvarter hos boskapstjuven, därpå hans
besök på den högländska hövdingens borg o. s. v. Alla
dessa scener äro skildrade med en överlägsen åskådlighet,
och särskilt höglandsscenerna voro något nytt. Väl voro
skräckromanerna någon gång förlagda till denna vildmark,
men denna var då ett fullkomligt fantasilandskap. Walter
Scott var den förste, som rent realistiskt sökte skildra det
skotska höglandet. Början hade han redan gjort i The
Lady of the Lake, och nu följde romanerna efter — fylligare,
bredare, och till sin glädje upptäckte den skotska läsevärl-
den, att den inom eget land ägde ett av poesien dittills
oupptäckt rike. Denna upptäckt var viktigare än den av
Ossian, ty här kunde ingen bestrida den. Den förde ock
med sig andra — av Korsika, av Nygrekland, av den ameri-
kanska vildmarken och andra områden för ett primitivt kul-
turliv, till vilka romantiken utsträckte sina landvinningar.
DE SENARE ROMANERNA
Jag har tämligen utförligt dröjt vid Waverley, emedan vi
redan här kunna analysera Walter Scotts konst såsom roman-
författare, ty i stort sett äro hans senare romaner byggda
på samma sätt. Men å den andra sidan bliva dessa romaner
under den första tiden allt bättre och bättre, och ur den
synpunkten var Waverley endast ett lärospån. 1815 följde
hans Guy Mannering, som hör till de allra bästa. Själva
huvudmotivet är dock tämligen utnött och hade ofta före-
kommit inom skräckromanen: en arvtagare, som är okänd
och själv okunnig om sin börd, men som till sist insättes
i sina rättigheter; samma motiv har Scott för övrigt också
i den nästa romanen. Här, i Guy Mannering, har Ellan-
gowans arvinge såsom ett spätt barn rövats bort av smugg-
lare, kommer först till Holland, sedan till Indien, blir officer
och vänder tillbaka samt blir efter en serie äventyr igen-
känd. Även här anknyter sig intresset till bipersonerna, till
informatorn på Ellangowan, som är något i pastor Adams
stil, till en holländsk smugglare, till advokaten Mr Pleydell
och framför allt till zigenerskan Meg Merrilies och förpak-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free