- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
407

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Englands litteratur - Sjöskolan - Southey

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ringen, men alltid förgäves. Till sist lyckas det dock, och
man tror, att det nu är slut för Thalaba. Men visst inte!
Ty nu får man höra, att den egentliga talismanen är icke
ringen, utan — tron! Men vartill då allt detta bråk om
ringen? Till sist segrar dock Thalaba, dödar trollmännen,
och på sin egen bön får även han skiljas hädan för att
upptagas i Allahs paradis — med rätta, ty Thalaba är icke
blott en god muselman, utan även en förträfflig kristen utan
att veta det, och den orientaliska kostymen är blott en
förklädnad för en hederlig engelsk unitarier. Det är endast
sceneriet, som är österländskt, icke psykologien — där man
nu kan tala om en dylik.

Ännu mera vilt fantastisk är The Curse of Kehama (1810).
Dess hjälte är en indisk botgörare, som genom sina oerhörda
botövningar förskaffat sig makt ej blott över en mängd
andar utan ock över en stor del av gudavärlden. Hans son
Arvadan har emellertid velat våldtaga en ung flicka och
blivit ihjälslagen av hennes fader Ladurlad. Men även efter
döden håller Arvadan i sig, och hans ande fordrar av Kehama
att få den kvinna, han åtrår. Men hon skyddas av en gud,
som ännu ej blivit Kehama underdånig. Kehama uttalar då
en förbannelse över Ladurlad: han skall icke kunna få någon
sömn, icke mat, icke dryck, och han skall bliva odödlig och
osårbar. Sedan fortsätter Arvadan sina våldtäktsförsök,
Kehama blir allt mäktigare, har redan underlagt sig hela
jorden, och skall nu storma himlen. För att segra måste
han offra trettio kameler och har redan offrat tjugonio, då
den trettionde bortföres av Ladurlad, vilken Kehama själv
gjort odödlig och osårbar. Till sist når han dock sitt mål,
den sista kamelen offras, och en skälvning genomgår hela
universum. Gudarna hava nu blivit Kehamas tjänare. Men
det återstår att även erövra helvetet. Också här segrar han.
Helvetesgudens tron uppbäres av tre män, vilka brinna i en
outsläcklig eld, men den fjärde platsen under tronen är
obesatt, och denna har Kehama ämnat åt Ladurlad. Så
kommer straffet. Han vill tömma odödlighetsdrycken, “men
han kände ej det heliga mysteriet i den gudomliga
bägaren“. Han blir verkligen odödlig, men icke såsom han
väntat. Han fattar eld, och de tre männen under tronen
ropa till honom:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0433.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free