- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
336

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Nyromantiken - De fristående nyromantikerna - Werner och Hoffmann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

336 HOFFMANNS BIOGBAFI
Trude. Då fadern en gång råkar i tvist med sonhustrun,
kastar Kunz en kniv mot den gamle, dock utan att träffa
honom. Men straffet uteblir ej. Den första son, som Trude
föder, bär på sin vänstra arm ett kainsmärke, och när gossen
vuxit upp, skär han halsen av sin tvååriga syster — med
samma kniv, som Kunz kastat efter sin far. Utstött ur
hemmet, irrar han kring i världen, blir rik och kommer
den 24 februari, okänd, tillbaka till föräldrarna. Kunz, som
nu blivit utarmad, mördar under natten främlingen med
samma ödesdigra kniv, som han en gång höjt mot sin fader,
och även dagen, den 24 februari, är densamma för alla
dessa hemska händelser. Makterna! — skulle Strindberg
säga. Och i likhet med Strindberg trodde även Werner på
dessa hemlighetsfullt verkande krafter. Ty Werners fantasi
var till ytterlighet överretad, till en del väl beroende på ut-
svävningar, avbrutna av ångerkriser. 1811 gick han form-
ligen över till katolicismen och lät några år därefter präst-
viga sig samt slutade 1823 sitt liv såsom en av den katolska
kyrkans mest fanatiska predikanter.
Samma otyglade fantasi, men en vida större begåvning
hade hans vän Ernst Theodor Wilhelm Hoffmann,1 den väl
ende tyske nyromantiker, som haft någon betydelse för
Frankrike. Tieck hade varit så att säga en fantasiens
pedant. Hans fantasi var torr, utspekulerad, aldrig äkta,
Novalis, som verkligen hade fantasi, hade aldrig kunnat
pressa in denna i någon fast, konstnärlig form. Hoffmann
däremot var i hög grad konstnär, begåvad icke blott såsom
författare utan ock som tecknare och framför allt såsom
musiker. Och hos honom är allting äkta, under det att
diktkonsten för det Schlegelska kotteriet snarast gör intryck
av ett tilltag. Hoffmann däremot var en ytterst originell
personlighet och naturligt originell. Så äro även hans ro-
maner och noveller.
1 Pä sina arbeten kallar han sig alltid E. T. A. Hoffmann. Men A. i
stället för W. lär hava berott på ett tryckfel, som Hoffmann sedan ej ville
rätta. A. lät han då betyda Amadeus.
Född 1776 i Königsberg, hade han icke någon lycklig
barndom. Då han var tre år gammal, rymde hans far från
hemmet, och en ogift morbror och en ogift moster fingo då
taga hans uppfostran om hand. Morbrodern ville, att han
skulle bli jurist, och 1800 hade Hoffmann avlagt den sista

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free