- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 4. Den franska klassiciteten /
213

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Högklassiciteten - Molière - Molières ungdom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

THÉÂTRE ILLUSTRE 2 1 3
bortbyta sina goda framtidsutsikter. Man kommer här ofri-
villigt att tänka på Shakspere, med vilken Molière företer
så många likheter. Såsom en i viss mån urspårad individ
kastades han av en tillfällighet in vid teatern, och måhända
var det så förhållandet även med Molière. Vi känna intet om
hans ungdomshistoria. Men han var en passionerad, sensuell
natur, blodet lopp hett i hans ådror, såsom ung student
hade han nog börjat leva undan, råkat den intagande, något
äldre Madeleine Béjart, kanske förälskat sig i henne, blivit
ur borgerlig synpunkt urspårad och så fattat beslutet att följa
Madeleine till teatern — de urspårade existensernas dåtida
tillflyktsort. Men med säkerhet veta vi, som sagt intet,
blott att han faktiskt blev skådespelare.
Kontraktet mellan truppens medlemmar avslöts i juni 1643
och har följande innehåll. Ingen kunde utträda ur truppen
förr än efter en fyra månader förut gjord uppsägning, likaså
ingen avskedas utan en lika lång uppsägningstid. Vid av-
gången skulle han eller hon efter sakkunniges uppskattning
erhålla sin anpart av truppens tillhörigheter. Men bröt
någon överenskommelsen, innan teatern börjat sin verksam-
het, skulle kontraktsbrytaren betala 3,000 livres i skade-
stånd. Alla ärenden skulle avgöras av truppens majoritet,
men rollfördelningen skulle verkställas av pjesens författare,
och mot hans bestämmelser skulle ingen få opponera sig.
Var däremot stycket tryckt och hade författaren i följd
därav icke någon rätt över det, skulle truppens majoritet
bestämma rollfördelningen. “Les héros“ skulle dock om-
växlande spelas av Clérin, Poquelin och Joseph Béjart, var-
jämte Madeleine Béjart skulle få välja vilka roller hon ville.
Det klingande namn, den nya truppen valde, var Théâtre
illustre.
Den 12 september avslöto de kontraktet om själva lokalen,
som hyrdes på tre år för en summa av 1,900 livres per
år, och man började kort därefter att i salen uppföra “teater
(d. v. s. scen), loger och gallerier.“ Den 31 oktober gjor-
des ännu ett kontrakt, med orkestern: fyra musikanter. Var
och en skulle erhålla 20 sous om dagen, vare sig de an-
vändes eller ej. Men av kontraktet framgår, att man tänkt
att även uppföra baletter. Emellertid dröjde det med tea-
terns iordningställande, och under tiden företog truppen en
landsortstourné — dock icke Madeleine Béjart, som tyckes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:45:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/4/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free