- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 4. Den franska klassiciteten /
54

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Klassicitetens religiösa och vetenskapliga kultur - Den vetenskapliga kulturen - Filosofien - Spinoza

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54 SPINOZAS ETIK
han ännu mera radikalt framlagt hela sin världsåskådning.
Ethica. På denna hade han arbetat ända sedan 1660-talets
början, men avbrutit den för traktaten. Emellertid blev det
bekant, att han förberedde ett nytt arbete, och på de hol-
ländska synoderna fattades nu beslut att “hindra Spinoza
att utbreda sin ateism och sin otro i dessa provinser“. I
följd av detta motstånd var Etiken ännu outgiven, då Spi-
noza 1677 avled. Men hans vänner voro då nog behjärtade
att trycka en upplaga av saväl Etiken som av nagra andra
av den store tänkarens efterlämnade avhandlingar. Denna
upplaga utkom ännu under Spinozas dödsår, da författaren
icke längre kunde nås av de ortodoxa zeloternas hämnd.
Spinozas Etik är — såsom Windelband säger — “den
måhända mest imposanta begreppsdiktning, som alstrats av
en mänsklig hjärna“. Att här redogöra för hela hans så
konstfullt utarbetade system skulle leda till allt för stor vid-
lyftighet, och en exposé därav tillhör filosofiens historia.
Här må endast några allmänna synpunkter framhållas, vilka
haft betydelse för kulturutvecklingen i allmänhet.
En fråga, som naturligtvis mycket sysselsatt forskningen,
har varit den: varifrån har Spinoza fått uppslagen till sin
originella tankebyggnad? En källa låg naturligtvis redan för
samtiden i öppen dag. Erån Descartes har han lanat dels
den geometriska metoden, dels substansbegreppet. Men för
det första är hela — så att säga — “timbren“ en annan
i Spinozas system än i Descartes’, och för det andra ha
både den matematiska metoden och substansbegreppet hos
Spinoza fått en helt annan karaktär. Descartes har aldrig
genomfört den matematiska metoden, men hos Spinoza har
hela systemet lånat sin form från Eukleides’ geometri. Han
böriar med några definitioner pa de termer, han sedan be-
gagnar, causa, substans, attribut, modi o. s. v.; därefter
följa några axiom, och så kommer den första “propositionen“
— en torr, exakt matematisk form, som bjärt sticker av
mot Spinozas av en så brännande mystik fyllda världsåskåd-
ning och som visar, att även denne store tänkarskald levde
under rationalismens århundrade. Substansbegreppet, som
hos Descartes möter oss först längre fram i systemet, utgör
för Spinoza själva utgångspunkten. Descartes hade från
självmedvetandet lett sig fram till gudsbegreppet eller den
absoluta substansen. För den israelitiske tänkaren däremot

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:45:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/4/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free