- Project Runeberg -  Berättelse om Alexander den Store, Öfversättning från Syriskan med Anmärkningar. Ett bidrag till Alexandersagan och dess historia. /
21

(1868) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

berättelse angår, hänvisa vi till Koran sjelf[1]. — Mer
eller mindre utsmyckad, reproduceras sedan samma
berättelse flitigt af de orientaliska skriftställarna[2].

I Vesterlandet var denna fabel under
medeltiden högst populär. Isynnerhet ingick den såsom en
vanlig beståndsdel i de flesta, såväl prosaiska som
versifierade, bearbetningar af Alexanders historia.
Det inflytande, som christna föreställningssättet
utöfvat på dessa framställningar af fabeln, röjer sig
förnämligast i en punkt. I öfverensstämmelse med
Johannes, som i sin Uppenbarelse[3] förlägger folken
Gogs och Magogs anfall och undergång till dagarnas
ända, berättas nemligen, att de af Alexander
betvingade folken skola hållas innespärrade ända till
verldens yttersta tider, men då komma lösa och i
förbund med Antichrist försätta hela verlden i ångest[4].


[1] Sur. XVIII, 82—98.
[2] En intressant framställning af den ifrågavarande fabelns
orientaliska gestaltning finner man i von Hammers Rosenöl.
Stuttgart 1813. I, 287—291.
[3] Cap. XX vers. 7 & 8.
[4] Äfven Koran, Sur. XXI, 96, omtalar, att den af
Alexander uppresta porten skall på yttersta dagen öppnas för Jadjudj och
Madjudj. Jemf. det i slutet af Casparis arab. grammat. intagna
10 cap. af Abdarrahman Bastamis Moschusvällukter. — I de
rabbinska sagorna betraktas Gogs och Magogs framträdande
såsom tecken till Messias ankomst. Se Eisenmenger anf. st. p.
744 följ.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:00:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/alexandsyr/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free