Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
framställning af Alexanders lif. Den förra och större
delen, som utgör ett, äfven af sjelfva texten utmärkt,
slutet helt för sig, hafva vi ansett såsom den för
oss vigtigaste, och denna synpunkt har
ursprungligen och alltigenom varit den bestämmande för vår
afhandling, hvadan vi hafva åt denna dels innehåll
och hvad med detta står i sammanhang egnat en
större uppmärksamhet. Såsom lemnande ett
sällsamt bidrag till Alexandersagan, kan denna del
verkligen också vara af intresse.
Huruvida den sagolika berättelsen om
Alexander af Dionysius sjelf blifvit upptagen i hans chronik
eller, såsom Bernstein på det i vår första not citerade
stället vill förmoda, tillkommit genom en
afskrifvares försorg, kunna vi ej med full bestämdhet afgöra.
Att stanna vid det förra antagandet synes
emellertid ingenting hindra, hvad innehållet af denna
berättelse angår, om man tager i betraktande den
stora förkärlek för det underbara, hvilken Dionysius,
icke mindre än de syriska författarna i allmänhet,
ofta lägger i dagen (så meddelar han från p. 73
ända till p. 114 en i högsta grad fabulös historia
om Magernas resa till Jerusalem och Bethlehem,
vidare har han en saga om ”skatternas grotta,”
traditioner om underverk o. s. v.). Men skulle ock
sagoberättelsen ursprungligen hafva tillhört Dionysii
historia, säkert är dock, att den ej blifvit hemtad
från Euseb. Chron.[1]. Källan måste således sökas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>